Fredagsbilden

Port - dörr



Denna ståtliga dörr är fotad på Thaipaviljingen i Utanede, Bispgården.

Thailands ärade kung Chulalongkorn besökte platsen 1897 efter att Oskar II rekommenderat honom en norrlandsresa. Vattenfall satte upp en skylt "Kung Chulalongkorns väg" . Skylten upptäcktes av thailändska dansare på besök i Sverige i början av 1990-talet. För att hedra sin kung tog thailandssvenskar initiativ till att bygga den guldglänsande paviljongen som är så otroligt vacker.

Fler trevliga bidrag hittar du här >>>>>

Kommentarer
Postat av: AKO

Oj! Det där måste vara den snitsigaste dörr jag har sett! Ingen direkt svensk skapelse. ;) Fin tolkning av veckans fredagsfoto! L

Postat av: Hero

Vilken dörr! Och i Sverige! Verkligen jättevacker.

Ha det så bra

2009-03-14 @ 22:30:21
URL: http://mariahero.blogspot.com
Postat av: manotanten

woooo, vilken skapelse... den paviljongen hörde jag om för en massa år sen då den skulle byggas... den är alltså klar... och en främmande fågel i Utanede kan jag tänka mig.

2009-03-15 @ 18:04:08
URL: http://manotanten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0